Preview

Bulletin Physiology and Pathology of Respiration

Advanced search

MODELS OF THERAPEUTIC INTERACTION BETWEEN DOCTORS AND PATIENTS

https://doi.org/10.12737/20129

Abstract

The effectiveness of medical care in most cases depends on the quality of informational exchange between the doctor and the patient. Often, selected models of the therapeutic interaction, which are the basis for the doctor-patient relationship and form a common psychological background of this communication are very important. The article presents a brief review of the main models of the therapeutic interaction in the foreign and domestic literature. Also we determined the most preferable of them. We showed the important role of doctor’s communicative competence, as well as the fact that possession of communicative skills allow them to solve medical-diagnostic and organizational problems more effectively while treating the patient. Also we studied the main components of effective interaction, promoting the formation of trust between the patient and the doctor.

About the Authors

Anastasiya S. Shabanova
Far Eastern Scientific Center of Physiology and Pathology of Respiration
Russian Federation


Larisa V. Bogovin
Far Eastern Scientific Center of Physiology and Pathology of Respiration
Russian Federation


Viktor P. Kolosov
Far Eastern Scientific Center of Physiology and Pathology of Respiration
Russian Federation


References

1. Алексеева Л.Л. Личностные особенности и коммуникативный потенциал медицинского персонала в амбулаторной педиатрии: автореф. дис. … канд. психол. наук. СПб., 2002. 22 с.

2. Баракат Н.В. Модели взаимодействия как фактор эффективности медицинской интеракции // Альманах современной науки и образования. 2013. №6(73). C.19-21.

3. Богатырев А.А. Поведенческие особенности пациентов с приобретенной беспомощностью: сравнительный анализ различных групп пациентов // Фундаментальные исследования. 2014. №12(10). С.2245-2250.

4. Болучевская В.В., Павлюкова А.И. Общение врача: введение в психологию профессионального общения. (Лекция 1) // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. 2011. №1. URL: http://medpsy.ru (дата обращения: 15.04.2016).

5. Болучевская В.В., Павлюкова А.И., Сергеева Н.В. Общение врача: особенности профессионального взаимодействия. (Лекция 3) // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. 2011. № 3. URL: http://medpsy.ru (дата обращения: 15.04.2016).

6. Васильева Л.Н. О коммуникативной компетентности будущих врачей // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. 2013. №5(22). URL: http://mprj.ru (дата обращения: 13.04.2016).

7. Введение в биоэтику / под. ред. Б.Г.Юдина М.: Прогресс-Традиция. 1998. 243 с.

8. Денисов И.Н., Резе А.Г., Волнухин А.В. Коммуникативные навыки врачей в амбулаторной практике // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2012. №5. С.18-21.

9. Дуброва В.П. Некоторые аспекты психологической подготовки врача к терапевтическому взаимодействию с пациентом // Психологическая наука и образование. 2000. №3. С.62-66.

10. Ефименко С.А. Социология пациента: автореф. дис.. д-ра социол. наук. Волгоград: ВолгГМУ, 2007. 49 с.

11. Ледванова Т.Ю., Коломейчук А.В. Формирование коммуникативной компетентности врача // Бюллетень медицинских Интернет-конференций. 2015. Т.5, №2. С.115-121.

12. Манулик В. А., Михайлюк Ю. В. Содержание и структура коммуникативной компетентности врача в контексте профессионально-личностного становления // Медицинский журнал. 2014. № 2. С.153-157.

13. Савинова Е.О., Кром И.Л., Еругина М.В Коммуникации врач-пациент в контексте тенденций институционализации здравоохранения // Материалы международной научно-практической конференции «Фундаментальные и прикладные исследования: проблемы и результаты». Новосибирск. 2014. №16. С.38-42.

14. Селезнев С.Б. Особенности общения медицинского персонала с больными различного профиля (по материалам лекций для студентов медицинских и социальных вузов) // Медицинская психология в России: электрон. науч. журн. 2011. №4. URL: http://medpsy.ru (дата обращения: 18.04.16).

15. Сурмач М.Ю., Тищенко Е.М. Коммуникационный процесс врач-пациент в современном здравоохранении // Журнал Гродненского государственного медицинского университета. 2007. №1. С.198-201.

16. Троицкая Л.А., Романова М.А., Григорьева И.А., Алехичева Н.Н., Беликова А.А. Деонтологические принципы и психологические особенности профессионального взаимодействия доктора с пациентом // Практика педиатра. 2013. №6. С.48-61.

17. Филиппченкова С.И. Социально-психологическая модель врачевания в междисциплинарной парадигме исследований // Перспективы науки. 2010. №4(6). С.20-24.

18. Яковлев В.М., Ягода А.В. Взгляд клинициста на дегуманизацию отношений «врач-пациент» // Архивь внутренней медицины. 2013. №5(13). С.32-34.

19. Barry C.A., Bradley C.P., Britten N., Stevenson F.A., Barber N. Patients' unvoiced agendas in general practice consultations: qualitative study // BMJ. 2000. Vol.320. P.1246-1250.

20. Cousin G., Schmid Mast M., Roter D.L., Hall J.A. Concordance between physician communication style and patient attitudes predicts patient satisfaction // Patient Educ. Couns. 2012. Vol.870, №2. P.193-197

21. Chipidza F.E., Wallwork R.S., Stern T.A. Impact of the doctor-patient relationship // Prim. Care Companion CNS Disord. 2015. Vol.17, №5. doi: 10.4088/PCC.15f01840

22. Emanuel E.J., Emanuel L.J. Four models of the physician-patient relationship // JAMA. 1992. Vol.276, №16. P.2221-2226.

23. Fernald D.H., Pace W.D., Harris D.M., West D.R., Main D.S., Westfall J.M. Event reporting to a primary care patient safety reporting system: a report from the ASIPS collaborative // Ann. Fam. Med. 2004. Vol.2, №4. P.327-332.

24. Igel L.H., Lerner B.H. Moving Past Individual and “Pure” Autonomy: The Rise of Family-Centered Patient Care // AMA J. Ethics. 2016. Vol.18, №1. P.56-62.

25. Kaba R., Sooriakumaran P. The evolution of the doctor-patient relationship // Int. J. Surg. 2007. Vol.5, №1. P.57-65.

26. Kuzel A.J., Woolf S.H., Gilchrist V.J., Engel J.D., LaVeist T.A., Vincent C., Frankel R.M. Patient reports of preventable problems and harms in primary health care // Ann. Fam. Med. 2004. Vol.2, №4. P.333-340.

27. Mendoza M.D., Smith S.G., Eder M.M., Hickner J. The Seventh Element of Quality: The Doctor-Patient Relationship // Fam. Med. 2011. Vol.43. №2. Р.83-89.

28. Morgan M. The doctor-patient relationship // Sociology as Applied to Medicine / Patrick D.L, Scambler G. (eds). 2nd ed. London: Balliere Tindall, Elsevier. 1982. Р.55-68.

29. Ong L.M., de Haes J.C., Hoos A.M., Lammes F.B. Doctor-patient communication: a review of the literature // Soc. Sci. Med. 1995. Vol.40, №7. Р.903-918.

30. Williams M.V., Davis T., Parker R.M., Weiss B.D. The role of health literacy in patient-physician communication // Fam. Med. 2002. Vol.34. №5. Р.383-389.


Review

For citations:


Shabanova A.S., Bogovin L.V., Kolosov V.P. MODELS OF THERAPEUTIC INTERACTION BETWEEN DOCTORS AND PATIENTS. Bulletin Physiology and Pathology of Respiration. 2016;(60):105-110. (In Russ.) https://doi.org/10.12737/20129

Views: 164


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 1998-5029 (Print)